Friday, July 30, 2010

NEK TEH GRANCHILDREN CLUB (NTGC)...


wah, ni entri paling bahagia aku nak wat..nek teh grandchildren club alias ntgc adelah kelab tak berdaftar yang diasaskan oleh cucu-cucu nek teh.. sejarah penubuhan kelab ni adelah disebabkan oleh gambar di bawah:

   
ada ape dengan gambar di atas??? ni adelah gambar harta kepunyaan hajah puteh bt md said merangkap mak kepada mak aku yang juga dah semestinya nenek kepada aku.. gambar ini diambil dari fb abg ngah @ khalis [maaf sekiranya ambil tanpa izin!]. gambar ini telah menyatukan anak dan cucu nek teh di alam maya.. sehingga sekarang, gambar tersebut mempunyai 407 comment di dalamnye ye.. [impress sebentar!]. semua dok menyingkap kenangan di rumah ni... dari cerita lama sehingga la cerita in future! dan di gambar rumah nenek kesayangan aku ni la tertubuhnya kelab tak berdaftar NTGC..

sebelum aku bercerita dengan lebih panjang lebar, meh cite cket mengenai family besar ni.. 
  • nek ade 9 orang anak yang masih dalam keadaan sihat.[actually aku tak tau bilangan sebenar adik bradik mak! cz ade yg dh kembali ke ~~ malu2~~] which is.... [maybe not in correct order!]:
pak long @ pok long ---> menetap di australia!!! susah mau jumpa ini family!
mak ngah @ angah besau ---> setia menjaga nek [salute her!] *duduk ngan nek!*
pak uda @ pokde nafi ---> menetap di pahang.. 
pak andak said ---> singapore mali. bile jumpe asyik dok gelak je!
pak itam yusof ---> dok kat pulai jak [sebelah kampung!]
pak lang zainal ---> hanya selang beberapa rumah dr umah nek!
cik @ encik???---> dok kat jb-pasir gudang
mak uteh @ mokteh mas ---> mak aku ler tu...
mak ati ---> dok kat klang jak!

  • nek menetap di km.18 kampung serkam, merlimau melaka bersama anak, cucu, dan juga cicitnye..
  • nek pantang dengau anak-anak dia nak balik.. mula la dia nak simpan makanan terutamanye bab makanan.. sampaikan kene catu kat umah tu.. hehehe
  • umo nek sekarang dalam 80++ kot. kalo tak silap aku ler

berbalik dengan citer NTGC, dalam keghairahan mengomen kat gambar umah 2, tah sape yang mengilhamkan acara pertama yang boleh dibuat...reunion, ala-ala family gathering or family day la konon-kononnye. bermacam-macam benda yang di-suggestkan, dirancangkan dan sebagainya, 03 julai menjadi tarikh keramat 1st event NTGC.


acara bermula pada magrib di mana sedikit tahlil n doa selamat sesama keluarga dilakukan di rumah nek sendiri sebagai tempat paling bersejarah. 1st time dapat berjemaah bersama-sama kaum kerabat! pas semayang, acara makan-makan la ape lagi.. BBQ menjadi santapan utama. ade udang besau-besau, ikan besau-besau, sotong besau-besau, otak-otak, satay, nasi lemak... fuhh..memang best! macam-macam ado! tapi macam tak puas ati coz aku dapat makan udang kecik-kecik je... bayangan sotong bakau besau memang aku tak nampak.. hmmm tak de rezeki aku agaknye... takpe, takpe, next time NTGC punye event, siap la...

acara kemuncak adelah bila kek yang di-sponser oleh kemal [kazen kesayangan aku!] dibawa keluar. ari jadik sape plak nih???? of coz la ari jadi nek teh!!! wah!! lagu "slamat hari jadik", "allah selamatkan kamu" bergema pada malam tu khas ditujukan oleh anak,cucu, cicit n beberapa jiran tetangga untuk nenek! best sangat-sangat!. kekecohan berlaku bile mak lang mencetuskan peperangan kek di antara kami-kami.. aduh, sume jadik mangsa keadaan. takde yang terkecuali...

ni adelah acara NTGC yang pertama dan tidak mungkin yang terakhir.. insyaallah... memang best sangat bile dapat kumpul ramai-ramai macam ni kan... sedikit nota kaki untuk post kali ni:
  • semua anak nek hadir kecuali family poklong yang berada di australia n pak andak singapore. hafriz, anak pak andak janji nk turun melaka, tp last minute ade emergency case katenye and family diorg tak dapat nak balik... so sad to hear that! =(
  • semua berkolaborasi dalam menjayakan 1st event NTGC... 
  • semua cucu-cucu nek yang dh bekerjaya dikehendaki memberikan nenda hadiah! huhuhu.. [nasib bek aku terlepas... hahahha]
  • special thanks to pokde kerana penyumbang utama event ni..
  • sonok dapat jumpa kazen yang jauh di mata dekat di ati ---> kak el [anak pokde!]
  • nek dapat cucu angkat ---> meen @ minto yang kebetulan dipaksa dan terpaksa hadir ke majlis tersebut cz on the same time kitorang tengah praktikal kat smk padang temu [meen dok umah aku sepanjang praktikum!]
  • mintak maaf kat empunya gambar ---> abg zol ngn kak y coz publish gambar ni tanpa kebenaran terlebih dahulu...huhuhu [cz black bluey aku sedang nazak ketika ini...]

thatz all for now, thank you! huhuhu


antara sepupu sepapat kaum kerabat juga orang kuat NTGC!!! miss u!

salamanisemanisenyumanku:
adie_nadiah

No comments:

Post a Comment