Wednesday, December 23, 2009

CERITA CUTI SEM - BHG 2

bile masing2 bosan dok umah, mula la dok mncari xtvt yg ssuai utk mngisi masa lpang... ade 1 petang 2, dok ajak nana ngn abah men sahibba... bukan yg english pny tp aku just ade yg bhs melayu jek..huhuhu.. sahibba 2 kazen aku yg belikan utk aku ms aku kecik2 dlu.. klo xsilap aku dlm drjah 4 @5 gitew... still idop lg sahibba 2 even huruf2 dia ade yg ilang n ppan tmpat ltk huruf 2 pn ade yg dh sompek2 dh...tp still leh maen lg... agak teruja jugak la bile dh lama xmaen benda alah ni..best gak bile maen sahibba ni. mcm2 karenah ade... lastly, adk aku si nana yg menang sahibba..markah dicatat oleh mak aku yg tgh menjait kat sebelah..haahaha.. juara nana, aku naib juara *just beza bape mrkah je ngn aku* n tmpat ke 3 merangkap org yg kalah adelah bapak aku..hahaha. dia dok xpuas ati jek bile maen ngn anak2 dia nih.. bajet xnk kalah la katekan...

memandangkan raya haji dh nk dekat, aku ngn org2 rumah aku dok bcadang nk wat kuih raya... mcm dh raya biasa plak..mmg pon. umah kitorang akan wat ktupat, rndang n klo smpat wat kuih raya cket2.. this year, memandangkan raya hri 2 aku xsmpat nk wat kueh, so, raya haji ni aku plak kn wat kueh..nk2 tyme aku cuti sem la ni.. just decide nk wat kuih goreng2 jek.. 1st day aku wat *ceh aku wat konon2nye* kuih bakawali. kome kenal x kuih bakawali 2 mcm ne?? ala, yg dok goreng2 rupe dia 2 mcm batang bakawali 2... kuih ni tradisi kot. kn gune alat khas utk jdikan dia mcm bintang2 sama spt btang bakawali 2... pas mak adun bahan2 nk watnye, pas ckup rasa dan perisanya, kn la msukkan dlm bekas tembaga yg ade tmpat putar2 tu... then nnt kuar la "btang bakawali 2"... bab menggoreng aku plak yg kn.. pd mulanya msih rmai yg dok ngadap buat n join aku kat dpur. bile dh semakin petang, last2 tinggal aku sorg2 kat dpur 2 dtemani oleh radio..*gitew*. sabau je la aku.. klo korg xtau kuih bakawali 2 mcm ne upenye, gmbau kat bwh ni myb bleh refreshkan korg..kot..huhuhu



the next day after aku wat bakawali, kami2 wat kuih goyang plak... ala, kuih yg mcm kat citer "kuih goyang seha" 2... hahaha. ade yg panggil kuih goyang, tp kalo kat umah aku panggil kuih ros cz bntuk dia mcm bunga ros. xde dh muka laen yang sanggup bergoyang utk kuih ni, aku jugak yg memvolunteerkan diri aku utk bergoyang smbil berdangdut utk wat kuih ni. mcm biasa, mak aku akan adun, n aku akan goreng.. nk wat kuih goyang ni pn kn gn acuan dia. ala, mcm maen celup2 je. gn acuan bbntuk bunga ros, celup kat tepung yg dh dibncuh, then goreng.. utk xbg kuih 2 melekat kat acuan dia, 2 yg kn dok goyang2kan acuan 2 bg dia ttanggal... hahaha.. goyang jgn xgoyang yek...



ok..sape2 yg agak2nye nk menempah kuih2 tradisi melayu diatas, boleh la kontek aku yek..hahha..gurau je. utk wat makan sndiri leh r.. 2 pn dh nk patah pinggang aku dok ngadap nk wat kuih2 2 dua hr bturut2...

raya haji, angah ngn k.lang ade balik umah. kira ckup da korum kitorg anak beranak. mlm 2 angah ajak pi tgk wayang ngn adik bradik kamil. kira ktorg gi 2 buah kereta. kitorg adk beradik n kamil adik beradik. pi tgk kat gsc dataran. bajet nk tgk citer 2012 klo xsilap, tp apakan daya, full house. so, ktorg decide *tukang beli tket la decide* just tgk citer mulan. ala citer warrior china ke pe yg pompuan jdik hero n mnyamar jdik lelaki 2.. dlua de citer katun sal citer ni tp yg ni lakonan tol2 la.. enjoy gak la tgk citer 2. yg ade mlm 2, adelah angah, aku, k.lang, nana n adik. ktorg xbwk adm cz dia dok muntah2 n cirit brit bgai.. nk umpan dia sng je. just hntr dia pi balik kg. *umah nek aku da...dkt je ngn umah*.. bkn pe kat sane kazen dia si ash ade. biau dia dok buang masa maen ngn kazen dia 2..huhuhu. selesai 1 masalah...


bberapa hari pas 2, aku ngn mak dok ngidam nk makan kek.. ye r, dh la bday aku ngn k.lang xdibelikan kek... *sob3*.. dsebabkan angah ade bagi wit sket sbg upah dok kms bilik dia, aku decide pi beli kek kat kdai kek italy ngn mak secara meronggeng.. agak jauh jugak la nk ke italy kek 2.. almaklumlah italy plak.. smpai semabok aku ngn mak pi semata2 nk memuaskan nfsu makan kek kitorg..huhuhu.. so, ni la kek sponge biasa2 aje yg aku ngn mak beli...


ok..smpai dsini jek citer cuti sem bhgian 2.. ade lg citer2 yg laen yg aku nk share ngn sume org.. *jap2, ade org ke????* huhuhuhu

3 comments:

  1. kena[a kuih goyang kau kembang semacam jer.. xseni langsung..hu3.. pas 2 dah siap masak saje je kau terbalikkan kuih 2 kan.. xnk npak kembang...hu3.. sian kuih 2.. bancuhan 2 dah sdp dah 2 mak kau wat.. skali ank die yg x berseni 2 wat.. terus jd kuih goyang inang kembang.. tiba jar..hu3

    ReplyDelete
  2. siot je..aku terbalikkan ade sebab wey.. klo xterbalikkan, nnti minyak dia btakung kat kelopak2 bunga mawar berduri 2 k... byk la kau pny kembang.. elok je aku tgk..hahhaa

    ReplyDelete
  3. salam... boleh bg resepi bakawali?

    ReplyDelete