Saturday, December 25, 2010

DAH LAMA TAK BALIK KAMPUNG!!!

pada saat mak bagitau aku pasal pak ngah [abang kepada abah] datang umah bawak kad jemputan untuk abang yem kawen, aku dah cakap ngan mak yang aku nak 'book seat' nak follow balik johor.. tak kire.. tak kire.. nak balik jugak coz dah banyak kali trip family aku gi johor aku tak pat follow.. ade aku kesah??? [statement kejam sat]...

kalau tak silap aku, last aku jumpa atok [abah punye mak - sebelah johor, nenek panggil atok] last year masa atok, cik bob ngan cik nor balik haji.. thats y aku nak balik jugak johor... disebabkan kenduri umah pak ngah hari ahad, kitorg bergerak gi johor hari sabtu.. yang berkesempatan join this trip adelah abah, mak, aku, kak lang, nana ngan adam.. dak adik tak mau ikot coz minah tu pemabok cket. so, dia tak mau follow even balik kampung sendiri. 

kami bergerak dalam pas zohor 27 Dec 2010. malam ni tido kat umah atok di Felda Ulu Tiram. walaupon atok takde sebab atok tido umah pak ngah kat Kota Tinggi, tapi feel balik kampung memang takkan complite kalau tak tido kat umah atok...

 ~ pose jap before bertolak balik kampung. ngeee :) ~

dah memang ikut kebiasaan abah drive, akan lalu dalam half way before masuk highway untuk mengelakkan kemengantukan.. kami masuk highway bile sampai air hitam. kalau tak silap aku la.. so, bile dh lalu dalam, memang akan melalui kilang munchy's... dulu kecik jek kilang ni.. la ni, dh agak besau jugak la.. sempat gak aku snap gambaq kilang tu. hahahah


~ masuk jek highway, budak 2 orang ni dah tido.. ~

biasa la, dah hujung-hujung tahun, musim tengkujuh.. hujan sepanjang perjalanan... excited gile + seram + cuak bile kami tiba kat pekan kulai.. ape jadik??? air mencurah-curah ke ladang gandum.. eh, silap-silap.. mencurah-curah ke jalan raya la beb.. [tersasul iklan coco crunch plak!]. adam dalam kereta dah melompat-lompat dia takut banjir... aku pon tak sangka air leh turun laju padahal that time tak ujan [maybe lepas hujan..] and aku pikir takut kete waja angah stuck kat tengah-tengah air tu... habut nanti.. 

nasib la ade laluan alternatif.. lalu kat tepi-tepi kedai. fuhh.. lepas...ni gambaq dari view tingkap aku blakang abah yang tengah drive that time and all the time. huhuhu..


kitorang bukan takut ape, so far blom ade pengalaman menghadapi banjir-banjir ni.. serkam belom penah naik air lagi.. tu yang macam terlebih excited.. huhuhu.

sampai umah atok, dalam kol 7 malam jugak la.. just yang ade kat umah adelah my cousin jek. cik bob n cik nor that time gi kota tinggi umah pak ngah tp diorang balik ulu tiram dalam kol 9 lebih gitu.. tak de plak aku snap-snap time sampai umah atok coz masing-masing penat.. kot.

keesokkan paginye, awal-awal lagi mak dah kejut bangun and get prepare untuk ke kota tinggi.. ni yang failed kalo nak mandi pangi-pagi morning kat umah atok.. sejuk gile!!! saje bagi laluan kat orang len suh mandi dulu. hahaha. tektik and teknik kene betul beb.. so, dalam kol 9 lebih kalau tak silap, kitorang bergerak menuju ke kota tinggi. disebabkan banyak laluan dah bertukar wajah, abah follow cik bob untuk tunjuk jalan.. [p/s: kami memang jarang balik johor disebabkan kekangan transportation :( ]

dalam kol 11 kot kami sampai umah pak ngah.. tak tau ape yang kene wat coz tengok semua dah de orang-orang tertentu yang wat.. so, kami just wat bodo jek.. snap-snap gambaq je la yang mampu. huhuhu.

 ~ awek cun import dari melaka! kami yang berperasaan!~

~ sempat lagi suh atok pose ngn kami.. ~

dalam kol 2.30 petang, rombongan dari pengantin perempuan sampai.. aku pon not very sure that pengantin pompuan ni orang mana.. tapi rasanya orang dekat-dekat jugak coz dia satu tempat kije ngan abg yem.. snap cket tengok...




 ~ dalam gambau ni semua sepupu sepapat, sedara mara family sebelah abah. tapi kitorg tak termasuk dalam gambau ni coz takut pelamin ghoboh! hahaha ~

habis sudah citer sal pengantin.. before maghrib, kami bertolak kembali pulang ke tiram... penat tu penat la jugak, walaupon tak de benda yang dibuat kat kota tinggi tadi.. hahaha.. layan je la... bile smpai umah jek, semua dah terbongkang penat!! huhuhu

esoknye, kami akan bertolak pulang ke melaka tanah airku.. sebelom bertolak balik tu, sempat jugak snap-snap gambar cz tah bile tahun lagi agaknye dapat balik johor lagi... cedey woooo... :(

 ~ pemandangan umah atok dari atas jalan raya.. adam plak tengah petik-petik bunge tah ape yang dia nak wat agknye ngan bunge kuning 2... ~ 

 ~ dah teruk dah budak 3 orang ni... ~

~ going home... sempat lg pose... tengok adam 2...motif dia petik bunge kuning tadi.. macam budak-budak jek.. tapi memang pon dia budak lagi.. layan je la perangai hero sorang 2... ~

on the way balik melaka, adalah satu kewajipan untuk kami menyinggah kat pekan air hitam.. borong kerepek-kerepek exspecially kepek keladi yang kaler purple, kepek tempe, sagun n faveret mak ai - pisang salai.. aku ingatkan mak aku jek yang gile pisang salai, rupenye, ade 'family baru' yang hanya aku kenalkan sebagai 'pa' yang dok kirim kat aku suh tapaukan dia pisang salai... sayang punye pasal, ai belikan u la dear.. hahahaha.. jangan marah ek 'papa'~ [malu2...!!!]

kami telah selamat tiba ke perkarangan rumah [peh!!] dalam pukul 5 lebih... 

:: TAMAT ::

No comments:

Post a Comment